Τρίο Nicolai / Ruffing / Tataroglou
Το τρίο των Giancarlo Nicolai, Eric Ruffing και Τάσου Τατάρογλου, από τη Βασιλεία της Ελβετίας, έρχεται στο ΚΕΤ στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής του περιοδείας για να παρουσιάσει το “Leuchtfeuer” και το “三曲 Sankyoku”. Συμμετέχουν οι Δήμος Βρύζας και Νεφέλη Σταματογιαννοπούλου.
Το τρίο δημιουργήθηκε το 2020 κατά τη διάρκεια της πανδημίας και επικεντρώνεται από τότε στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και την πειραματική μουσική. Μέρος της αυτοσχεδιαστικής του πρακτικής αποτελεί η εξερεύνηση του πεδίου μεταξύ «ανοιχτών» συνθέσεων και εννοιολογικού αυτοσχεδιασμού.
Giancarlo Nicolai – ηλεκτρικό γιουκαλίλι, αντικείμενα, εφέ
Eric Ruffing – αναλογικό συνθεσάιζερ, μαγνητοταινίες, ηχογραφήσεις πεδίου
Τάσος Τατάρογλου – microtone-duplex trumpet, σακουχάτσι, ηλεκτρονικά
Λίγα λόγια για τις συνθέσεις:
Leuchtfeuer
για Improv τρίο και μαγνητοταινία / Τάσος Τατάρογλου, διάρκεια 45΄
Το κομμάτι “Leuchtfeuer” είναι μια ανοιχτή σύνθεση στην οποία ο μη-ιδιωματικός αυτοσχεδιασμός δομείται από εξωτερικά στοιχεία. Οι φάροι, για χρόνια σύμβολα της σημασίας της επικοινωνίας, καλούνται να εκπληρώσουν μια παραπλήσια λειτουργία σε ένα καινούργιο πλαίσιο: να εμπλουτίσουν την επικοινωνία μεταξύ των αυτοσχεδιαστών και να υποστηρίξουν τη δημιουργία μακροδομών στη μουσική αφήγηση. Τα μοτίβα των αναλαμπών από έξι φάρους της Μεσογείου και της Βαλτικής αναλύθηκαν και μετατράπηκαν σε ηχητικά μοτίβα. Κάθε μοτίβο, σε συνδυασμό με τις ηχογραφήσεις πεδίου που πραγματοποίησε ο Eric Ruffing στη Βόρεια Θάλασσα, εμπλουτίζει τη μαγνητοταινία. Τα σήματα των φάρων είναι κωδικοποιημένα, μπορούν δηλαδή να εντοπιστούν σε μεγάλη απόσταση από τα πλοία και να αναγνωριστούν ως προς την τοποθεσία τους. Κάθε φάρος στέλνει ένα μοναδικό σήμα παρόμοιο με τα σήματα Μορς. Στις μέρες μας, χρησιμοποιούνται οκτώ διαφορετικοί τύποι φάρων, που κατηγοριοποιούνται ανάλογα με το είδος των μοτίβων των αναλαμπών τους καθώς επίσης και με την αναλογία φωτός/σκοταδιού του σήματος. Στο “Leuchtfeuer”, χρησιμοποιούνται σήματα από FlashingLighthouses, τα οποία εκπέμπουν περιοδικά σήματα με διάρκεια από 3 έως 30 δευτερόλεπτα και έναν προκαθορισμένο αριθμό αναλαμπών σε συγκεκριμένες χρονικές στιγμές. (O φάρος στο Παλιό Φρούριο της Κέρκυρας, για παράδειγμα, έχει περίοδο 6¨ με συνολικά δύο αναλαμπές, μία στο 1ο και μία στο 3ο δευτερόλεπτο.) Η αλληλουχία των φαρικών σημάτων και των ηχογραφήσεων πεδίου αποφασίζεται εκ νέου πριν από κάθε συναυλία με τη βοήθεια ενός randomness generator software. Κάθε συναυλία παραμένει έτσι αποτέλεσμα αυτοσχεδιασμού. Η μη τακτικότητα των φαρικών σημάτων αφενός δυσκολεύει τον προγραμματισμό, αυξάνοντας την έλλειψη πρόγνωσης, αφετέρου η περιοδική διάταξη κάθε μεμονωμένου σήματος οδηγεί σε μια διακριτική μακροδομή — δημιουργώντας ένα πεδίο έντασης, μέσα στο οποίο πλήθος άγνωστων δυνατοτήτων ανοίγονται συνεχώς.
三曲 Sankyoku
για σακουχάτσι, ηλεκτρικό γιουκαλίλι, μαγνητοταινία και ηλεκτρονικά / Eric Ruffing, διάρκεια 20΄
Ο όρος Sankyoku αναφέρεται σε μια παραδοσιακή μορφή ιαπωνικής μουσικής δωματίου ήδη από τα τέλη του 17ου αιώνα και σημαίνει λίγο-πολύ «Μουσική για τρίο». Το παραδοσιακό φλάουτο Shakuhachi, με το απω-ανατολίτικο ιδίωμα, αναμιγνύεται με «δυτικότερους» ήχους και έρχεται σε αντίθεση με αυτούς. Αποσπάσματα από την παράδοση των Honkyoku (παραδοσιακή μουσική της Ιαπωνίας για σόλο σακουχάτσι) συναντούν την ηχητική παλέτα του ηλεκτρικού γιουκαλίλι και του αναλογικού συνθεσάιζερ. Ένα ηλεκτρονικό, αφηρημένο ηχητικό σύμπαν που περιέχει προηχογραφημένο υλικό από σακουχάτσι καθώς επίσης και συγκεκριμένους ήχους. Η φόρμα, η χρονική κλίμακα και η εκφραστική πυκνότητα του συλλογικού αυτοσχεδιασμού είναι δομημένες σύμφωνα με τη βασική αρχή της ιαπωνικής παραδοσιακής μουσικής και των τεχνών του Jo-Ha-Kyū, το οποίο συναντάται στις τελετές των λουλουδιών και του τσαγιού.
Ο Giancarlo Nicolai, ιταλικής καταγωγής, ζει στη Βασιλεία (Ελβετία) από το 1977. Είναι κιθαρίστας, συνθέτης και αυτοσχεδιαστής. Έχει αποφοιτήσει από τα Swiss Jazz School Bern, Musicians Institute of Technology Los Angeles/USA, Swiss Academy for Music and Music Education και από τη Μουσική Ακαδημία της Βασιλείας. Μαθητής του Joe Pass, έχει παρακολουθήσει jazz masterclass με τους Joe Diorio and Jerry Bergonzi, σεμινάρια κιθάρας με τους Mike Stern και Chico Perez και σύνθεσης με τον Ennio Morricone. Έκανε σπουδές αυτοσχεδιασμού με τους Fred Frith και Alfred Zimmerlin. Υπήρξε για χρόνια συνεργάτης των Peter Schärli και John Tchicai, με τους οποίους έκανε περιοδείες σε όλον τον κόσμο. Εξέδωσε μεγάλο αριθμό ηχογραφήσεων, τις περισσότερες στη βρετανική δισκογραφική Leo Records. Τρέχοντα πρότζεκτ: Trio “puun tiet” με την Anna-Kaisa Meklin (viola da gamba) και τον Christoph Schiller (spinet), Trio Meklin/Nicolai/Weiss με τη Sandra Weiss (bassoon, sax). Είναι επίσης μέλος της ορχήστρας Unorthodox Jukebox στη Βασιλεία.
www.giancarlo.nicolai.ch/home.html
Ο Eric Ruffing, με καταγωγή από τη Φρανκφούρτη, ζει στη Βασιλεία από το 2005, όπου και εργάστηκε ως ειδικός παιδαγωγός και μουσικοθεραπευτής από το 1993 ως το 2022. Υπήρξε μαθητής στην τάξη αυτοσχεδιασμού του Albert Mangelsdorff στο ωδείο Dr. Hoch’s Conservatory της Φρανκφούρτης. Εργάζεται με το modular synthesizer EMS Synthi ‘A’, σε συνδυασμό με το EMS Keyboard Controller DK-1, όπως επίσης με Theremin και άλλες συσκευές ελέγχου τάσης (voltage-controlling devices). Είναι αφοσιωμένος στην πειραματική, ηλεκτροακουστική και σύγχρονη αυτοσχεδιαστική μουσική. Από το 2011 ως το 2023, διατέλεσε υπεύθυνος του μουσικού προγράμματος του “Forum for Improvised Music + Dance-Performance-Multimedia (FIM)” της Βασιλείας. Είναι μέλος των Unorthodox Jukebox Orchestra (Basel), GONG improvisation orchestra (Aarau) και Insub Meta Orchestra (Geneva) και έχει κάνει περιοδείες σε Γερμανία, Γαλλία, Νορβηγία, Πολωνία, Ρωσία, Σουηδία, Σερβία, Ελβετία, Τσεχία και Ουγγαρία.
Ο Τάσος Τατάρογλου, με καταγωγή από τη Θεσσαλονίκη, είναι αυτοσχεδιαστής/συνθέτης, πολυοργανίστας και διευθυντής χορωδιών. Ζει στη Βασιλεία από το 2013. Σπούδασε τρομπέτα, ανώτερα θεωρητικά και παιδαγωγικά στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα (ΔΩΘ, ΚΩΘ, ΤΜΣ ΑΠΘ, ΤΕΠΑΕ ΑΠΘ, Ωδείο Ορφείο Αθηνών). Έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό με τους Fred Frith και Alfred Zimmerlin στη Μουσική Ακαδημία της Βασιλείας, πρόσθετες σπουδές στη διεύθυνση χορωδίας στην Ακαδημία της Βασιλείας, καθώς επίσης σπουδές στο ιαπωνικό φλάουτο από μπαμπού (σακουχάτσι) με τους Seian Genshin (Κυότο), Marek Kimei Matvija (Πράγα) and Ueli Fuyûru Derendinger (Βασιλεία). Το 2017 σχεδίασε την m-d trumpet, μέσω της οποίας διεύρυνε σημαντικά τις τονικές και ηχοχρωματικές δυνατότητες της τρομπέτας στο πεδίο της ηλεκτροακουστικής μουσικής. Η μακρόχρονη έρευνά του στον χειρισμό των μικροφωνισμών (feedbacks) τον οδήγησε στην ανάπτυξη ενός μοναδικού τρόπου χρήσης της τρομπέτας ως μουσικό όργανο και ως αναλογικό χειριστή ενός συνθεσάιζερ ταυτόχρονα. Είναι μέλος των Insub Meta Orchestra (Geneva), Unorthodox Jukebox Orchestra (Basel). Έχει δώσει συναυλίες σε όλη την Ευρώπη, τη Ρωσία και την Κίνα. Τον Ιούνιο του 2023 παρουσίασε την έρευνά του πάνω στην εκτέλεση των Honkyoku με την m-d trumpet στο Διεθνές Φεστιβάλ Σακουχάτσι της Πράγας. Η εργασία του στην καταγραφή του εμβληματικού Tsuru no Sugomori – Renpoken σε δυτική σημειογραφία έχει αναγνωριστεί από βιρτουόζους του οργάνου και φιλοξενείται στις βιβλιοθήκες ακαδημαϊκών ιδρυμάτων σε Ευρώπη, Αμερική, Αυστραλία και Ιαπωνία.
Η Νεφέλη Σταµατογιαννοπούλου είναι συνθέτις, performer και έχει ως βάση την Αθήνα. Έχει συνθέσει προσωπικά της έργα, μουσική για πολλές παραστάσεις και για τον κινηματογράφο, όπου έχει βραβευτεί. Παίζει, έχοντας συµµάχους κοντραμπάσο, ηλ. µπάσο, ηλεκτρονικά στοιχεία, πιάνο αλλά και φωνή. Ξεκίνησε τα μαθήματα μουσικής σε μικρή ηλικία. Έχοντας ήδη λάβει πιστοποιητικό από το Royal School of Music, ξεκίνησε τις σπουδές της στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Ακολούθησε την κατεύθυνση της Σύνθεσης. Ασχολήθηκε με τον αυτοσχεδιασμό και έδωσε έμφαση στη σύνθεση σε σχέση με την κίνηση. Φοίτησε επίσης στο μεταπτυχιακό τμήμα “Σύνθεση για τον Κινηματογράφο, το Θέατρο και τις Τέχνες της Παράστασης”, του Ιονίου Πανεπιστημίου. Συμμετείχε για πολλά χρόνια σε masterclasses/σεμινάρια με άξονα το σωματικό θέατρο, τη φωνή και τη σύνθεση υπό την αιγίδα του Grotowski Institute (PLN), Song of the Goat Theater (PLN), L.I.S.P.A. (DE), Kristin Linklater Voice Centre (UK). Είναι συνθέτις και ιδρύτρια, μεταξύ άλλων, του μουσικού σχήματος Spooky RedRum και της ερευνητικής καλλιτεχνικής ομάδας Ον Off καθώς και του Ον Off Στούντιο. Έχει δημιουργήσει ένα προσωπικό καλλιτεχνικό λεξιλόγιο, όπου κάθε χρόνο εξελίσσεται σε συνομιλία με καλλιτέχνες και μαθητές της. Είναι υποψήφια Διδάκτωρ του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Ιονίου Πανεπιστημίου. Διδάσκει σεμιναριακούς κύκλους σε Ελλάδα και εξωτερικό αλλά και στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο ως καλεσμένη.
Ο Δήμος Βρύζας είναι βιολιστής, αυτοσχεδιαστής, sound artist και performer γεννημένος στη Θεσσαλονίκη, το 1992. Η δουλειά του επικεντρώνεται, τα τελευταία χρόνια, στον ελεύθερο αυτοσχεδιασμό και την πειραματική μουσική. Σπούδασε Αυτοσχεδιασμό με τους Fred Frith και Alfred Zimmerlin. Στη μουσική του διαδρομή δέχτηκε ένα ευρύ φάσμα επιρροών, από την κλασική και την παραδοσιακή μουσική έως τη rock, τη noise και την ambient μουσική. Τα ενδιαφέροντά του, σήμερα, στρέφονται στη διερεύνηση των ηχητικών ορίων του βιολιού, στον πειραματισμό με το κοντράστ ακουστικού/ηλεκτρονικού ήχου και στην αναζήτηση νέων τρόπων μουσικής έκφρασης. Το βιολί είναι η κύρια πηγή του ήχου του. Πολύ συχνά χρησιμοποιεί τη φωνή του ή και άλλα όργανα για να κάνει μουσική. Η δημιουργία podcasts, ηχητικών τοπίων, η ενασχόληση με το θόρυβο και η σύνθεση μουσικής για τον κινηματογράφο και το θέατρο βρίσκονται επίσης στον πυρήνα της δουλειάς του. Ο Δήμος Βρύζας έχει συνεργαστεί με πολλούς αυτοσχεδιαστές/στριες, συνθέτες, εικαστικούς καλλιτέχνες, σκηνοθέτες και χορευτές/τριες σε διάφορα projects ανά την Ευρώπη. Τα τελευταία χρόνια ταξιδεύει, ηχογραφεί και εμφανίζεται ζωντανά μαζί με πολλούς σημαντικούς μουσικούς στην Ελλάδα, την Ελβετία, την Πορτογαλία, την Γαλλία, το Βέλγιο, τη Γερμανία κ.ά.
Με την υποστήριξη των Fondation Nicati-de Luze και Fondation Suissa.